Saturday 31 March 2012

Bahasa Kasar

ENTRI 18

"Wei..korang ni lambat giler, aku tunggu dekat sejam dah ni,jalan tu cepat la sikit terhegeh-hegeh macam siput pun ade"
"Woi..sial, aku bukannya sengaja,"

Perbualan di atas dituturkan oleh sekumpulan remaja di stesen bas sewaktu bersama- sama saya menunggu bas untuk ke Kuala Lumpur. Pada pandangan saya, mereka dalam lingkungan pelajar menengah atasan.Saya hanya menggeleng kepala apabila mendengar cara tutur bicara remaja pada hari ini. Percakapan yang kasar dituturkan mereka tidak melambangkan kesopanan terutamnaya di depan khalayak.

Kamus Dewan Edisi ke-4~Bahasa yang tidak sopan atau tidak manis dituturkan.

Pendapat: Penggunaan bahasa kasar terutamanya dalam kalangan remaja kian meruncing di balik arus kemodenan pada masa kini. Nilai kesantuan semakin menghilang dalam komunikasi berkemungkinan disebabkan oleh pengaruh ibu bapa,persekitaran dan rakan sebaya. penggunaan bahasa kasar dapat menggambarkan keperibadian, sosiobudaya, dan asal- usul kita. Kadang- kala penggunaan bahasa kasar ini berkemungkinan boleh menyentuh sensitiviti atau perasaan orang lain. Oleh itu,peranan ibu bapa haruslah menunjukkan contoh yang baik apabila berinteraksi dengan anak- anak. Ibu bapa juga mestilah menegur anak meraka sewaktu kecil daripada menggunakan bahasa yang kasar.

Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa,

No comments:

Post a Comment