Sunday 18 March 2012

Bahasa SMS


Situasi 11 

Pagi tadi, saya telah menghadiri Kursus Pendidikan Pemandu. Kebetulan penceramah yang memberikan ceramah kepada kami menceritakan tentang pengalamannya tidak memahami bahasa SMS yang dihantar oleh kawannya.

                                               
Dia malu untuk bertanya orang yang berada disekelilingnya kerana bimbang perkara yang dihantar itu merupakan perkara yang tidak senonoh. Bagi mendapat kepastian perkara yang dihantar itu, dia bertanya kepada kawan baiknya. Perkataan ‘2 U’ itu membawa makna awak juga. Dengan ini, barulah dia faham perkara yang dihantar oleh kawannya melalui sistem pesanan ringkas. Dia juga memberitahu dalam usianya menjangkau 50-an, dia kurang memahami bahasa SMS yang digunakan oleh masyarakat  muda pada zaman sekarang.


                                     

Pendapat: Bahasa yang digunakan melalui sistem pesanan ringkas atau lebih dikenali sebagai bahasa SMS merupakan bahasa yang digunakan untuk memudahkan urusan menyampaikan pesanan. Walau bagaimanapun, penggunaan bahasa ini harus mengikut situasinya tertentu seperti situasi di atas, bahasa SMS sebegitu tidak sesuai ditujukan kepada golongan masyarakat yang berumur yang akan menyukarkan mereka untuk memahami perkara yang ingin disampaikan. 
Selain itu, bahasa SMS tidak sopan digunakan untuk menyampaikan pesanan kepada golongan yang mempunyai pangkat yang lebih tinggi seperti seorang pelajar dengan pensyarahnya. Bahasa ini juga harus dielakkan dalam penulisan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda negara kita.





No comments:

Post a Comment