Sunday 18 March 2012

Tiga dalam satu



Situasi 9

Hari ini saya ingin kongsikan perkataan yang mempunyai tiga maksud. Negara kita mempunyai kepelbagaian dialek negeri seperti dialek Kelantan, Terengganu, Kedah, Negeri Sembilan dan banyak lagi. Pada kali ini saya ingin menceritakan kata kopek yang membawa maksud yang pelbagai berdasarkan pemahaman sesebuah masyarakat dialek.

Situasi 1
Pada musim durian yang lepas, kami yang terdiri daripada dua orang kawan dari negeri Kelantan (Nurul dan Aisyah) dan juju berasal dari Negeri Sembilan bercadang untuk mengadakan jamuan makan pulut durian secara beramai- ramai. Semasa kami bersiap menyediakan pulut durian secara bersama- sama. Perbualan yang tidak disengajakan merungkai keunikan dialek negeri Kelantan.

Rina : Nurul, kopek la buah durian tu.
Nurul dan Aisya terus ketawa.
Rina kehairanan.
Rina : Kenapa ketawa.
Nurul:sebenarnya Rina kopek bagi kami masyarakat Kelantan membawa makna payudara.
Aisyah: Ya, Rina. Kami selalu menggunakan kata koyak membawa maksud kupas.
Rina :Oo…begitu rupanya. Sekarang Rina faham.




Situasi 2
Dua orang pelancong dari Kelantan ke kedah untuk melawat tempat yang menarik ingin membeli buah tangan untuk dibawa pulang.
Pelancong Kelantan: Baju ni berapo selai, pok cik.
Pak cik penjual: RM 50 sehelai je, dik.
Pelancong Kelantan: Mahalnya, pok cik. Tok boleh kure doh ko?
Pak cik penjual: Tu dah bagi murah, dik…ala kopek besaq takkan tak boleh bayar kot.
Pelancong Kelantan: Pok cik, kato gapo? Kopek besaq,biadap pok cik nih, tok se beli aku.


Pendapat : Kata kopek mengikut pemahaman orang Kelantan memberi maksud payudara dan kadang kala member rasa sensitif kepada pendengar. Kata kopek mengikut dialek Kedah pula membawa makna dompet. Kopek mengikut bahasa standard bermaksud mengupas. Walau bagaimanapun, kata kopek boleh digunakan dengan sebaiknya mengikut situasi yang sesuai.

No comments:

Post a Comment