Saturday 17 March 2012

Adnan Sempit 2


Situasi 7

Semalam terdetik dihati saya untuk menonton filem Adnan Sempit 2 untuk menghiburkan hati. Setelah saya menonton, Adnan sempit merupakan kisah seorang lelaki yang bernama Adnan yang suka merempit. Walau bagaimanapun, dia berusaha untuk berubah untuk memajukan dirinya setelah mengenali Nadia, anak kepada ahli perniagaan. Mereka menghadapi halangan apabila Adnan disuruh berubah dalam masa 30 hari dengan merubah penampilannya.
Perkara yang saya perhatikan melalui filem ini ialah bahasa slanga dalam masyarakat yang dipaparkan. Filem ini juga menggunakan pelbagai bahasa slanga yang dituturkan para pelakonnya bagi menggambar tahap sosial dan bahasa seorang mat rempit  dalam kehidupan seharian.

“Woi,tak penah tengok mat rempit bersepah der,”
“Tak berubah la, der

Lu, tak boleh berputus asa”
Lu, kena berusaha”

“Tapi dia bagi satu syarat kat gua,”
“Syarat apa, der,”

Der: brother
Lu: awak
Gua: saya

Slanga menurut kamus dewan didefinisikan sebagai kata-kata, ungkapan dan seupamanya yang tidak tergolong dalam bahasa baku atau bahasa tinggi tetap lazim digunakan dalam percakapan tidak rasmi.


                               




Pendapat: Kebaikan yang diperolehi melalui tontonan filem ini, kita dapat melihat kehidupan di celah-celah masyarakat  di negara kita. Nilai kesungguhan dan kecekalan masyarakat golongan bawahan yang ingin berubah dan memajukan diri ditonjolkan dalam filem itu. Walau bagaimanapun, bahasa slanga yang digunakan dalam filem Adnan Sempit 2 mampu mempengaruhi remaja menggunakan bahasa tersebut dalam kehidupannya. Bagi golongan remaja yang jiwanya mudah terikut- ikut dengan media dan pelakon idolanya akan sering menggunakan bahasa slanga dengan rakan sebayanya untuk berkomunikasi. Penggunaan bahasa slanga der dan gua akan mengikis nilai kesopanan masyarakat kita dalam kalangan remaja. Oleh itu, media massa seharusnya menilai sesebuah filem yang bakal dihasilkan dan dipertonton kepada masyarakat terlebih dahulu supaya tidak mendatangkan impak negatif terhadap sosial masyarakat.Hal ini demikian kerana sikap masyarakat melambangkan keberadapan sesebuah negara. 

No comments:

Post a Comment