Sunday 1 April 2012

Pemujukan

ENTRI 19
Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Dalam kehidupan seharian, adakala kita tidak dapat lari daripada teknik pemujukan untuk mendapatkan kepentingan tertentu. Teknik pemujukan yang saya ingin kongsikan bersama anda adalah pemujukan yang berlaku apabila kita berkunjung ke pasar raya. Ramai jurujual yang akan akan cuba mempromosikan pelbagai barangan yang dijual. Kerap kali saya berkunjung ke pasar raya, jurujual akan cuba menarik perhatian saya untuk membeli barangannya. Situasi ini berlaku apabila saya ke sebuah pasar raya di pekan Tanjong Malim untuk membeli barangan dapur. Tiba- tiba hati saya terdetik untuk ke bahagian alat kosmetik. Apabila saya ke bahagian itu, jurujual terus bertanyakan soalan yang membuat saya terkejut.

Jurujual: Dik, muka ada tumbuh jerawat tu.
Nurul: Ye, saya tahu.
Jurujual:Akak tengok kulit muka adik ni jenis berminyak sebab tu, senang tumbuh jerawat.
Nurul:Yeke.
Jurujual: Ambiklah produk ni sesuai dengan kulit muka adik.



Pemujukan~pengaruhan yang menggunakan bahasa pujukan untuk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain agar mempercayai sesuatu perkara yang dikatakan.(Syarifah Nor Syed Abd. Rahman et.al,2007)

Pendapat: Kebanyakan peniaga atau jurujual akan mencuba sedaya upaya untuk mempengaruhi orang ramai untuk membeli barangan yang tawarkan. Walaupun, teknik ini kadangkala nampak senang dan merimaskan namun pemujukan memerlukan kepakaran, persediaan, maklumat, dan rayuan yang baik agar dapat mempengaruhi minat pembeli. Berdasarkan situasi saya itu, mereka akan cuba menarik perhatian saya dengan mengumpan produk yang dijual apabila melihat kulit saya berjerawat.









No comments:

Post a Comment