Thursday 8 March 2012

Aku


Kata panggilan aku kadang-kadang merapatkan hubungan antara kita yang melambangkan keakraban dalam hubungan. Walau bagaimanapun, kata panggilan aku tidak sesuai dalam situasi tertentu seperti situasi rasmi untuk berurusan berdasarkan pangkat seseorang. Selain itu, kata panggilan aku dan engkau tidak sesuai digunakan dalam perbualan orang yang lebih tua daripada kita. Situasi yang saya perhatikan dalam kehidupan sosial saya berlaku apabila sahabat kami yang berumur lebih muda memanggil gelaran kepada salah seorang sahabat kami dengan gelaran kau. Kata yang dikeluarkan olehnya “Eh, kau ada buku sains tak, aku nak pinjamlah?,”kata seorang kawan yang beberapa tahun lebih muda daripadanya.

Pendapat: Berdasarkan pandangan saya, panggilan sebegitu merupakan sikap yang kurang menghormati orang lain. Bagi saya apa salahnya seseorang yang lebih tua daripada kita kita gelarkan dia dengan panggilan yang sedap didengar seperti kakak atau abang. Dengan gelaran yang diberikan mampu menjadikan diri kita lebih sopan dan beradap.


No comments:

Post a Comment