Thursday 8 March 2012

Perkhidmatan Kaunter

Perkhidmatan kaunter yang berkualiti akan menimbulkan rasa gembira pelanggan yang datang untuk berurusan. Pagi tadi, aku ke pakan Tanjong Malim untuk memasukkan duit ke dalam akaun. Apabila aku ke kaunter untuk mendapatkan nombor giliran aku terserempak dengan seorang perempuan turut belajar di universiti yang sama denganku. Dia terus ke arah kaunter untuk menyatakan tujuannya ke bank tersebut. Walau bagaimanapun,kaunter pada masa itu telah dipenuhi pelanggan dan kelihatan kerani sedang sibuk melayani pelanggannya. Pengawal keselamatan atau gelaran sering digunakan iaitu, 'pak guard' yang berada berhampiran denganku dan gadis itu mendekatinya. Dia terus bertanya "Ya, ada apa,dik?". Gadis itu terus menjawab pertanyaan pak cik tersebut dengan mengatakan bahawa kad ATM miliknya tidak dapat dikeluar apabila menggunakan mesin ATM. Pak cik itu terus memberitahu gadis itu,"Adik, ambil borang dahulu,isikan, ambil giliran, dan nanti kerani akan panggil,". Sementara itu, dia menyuruh gadis itu duduk di ruang menunggu terlebih dahulu untuk menunggu pelanggan terdahulu selesai urusannya kerana setiap urusan memanggil masa yang agak lama untuk membuat kad ATM yang baru.

Pendapat: Perkhidmatan yang baik mampu menunjukkan nilai murni dalam diri seseorang melalui cara bersosialisasi dengan masyarakat. Berdasarkan situasi yang saya perhatian, seorang pengawal keselamatan mampu menunjukkan nilai menghormati dengan cara melayan pelanggan untuk berurusan. Dia bertanya masalah yang menimpa pelanggan dan memberitahu cara satu persatu untuk menjalankan urusan dengan bank. Pak cik berkenaan juga mengekalkan budi bicara yang sopan dan menggelakkan jawapan yang acuh tak acuh terhadap pelanggan. Selain itu, dia menyuruh pelanggan duduk dulu sebelum menunggu giliran bagi menyelesaikan urusan. Melalui situasi ini kita dapat belajar menghormati masyarakat tanpa mengira bangsa, darjat, dan agama dalam menjalankan sesuatu perkejaan dengan baik.



No comments:

Post a Comment