Friday 20 April 2012

BAHASA RAHSIA

ENTRI 27
BAMAHASAMA RAHMAHSIMIAMA
Apabila teringat zaman persekolahan dahulu, saya akan ketawa kecil keseorangan. Banyak kenangan dan kerenah saya bersama- sama teman sekampung sewaktu alam persekolahan. Salah satu kenangan yang tidak luput daripada kamus ingatan saya ialah bahasa rahsia yang kami gunakan untuk menyembunyikan maksud yang ingin disampaikan. Saya dan tiga orang teman rapat akan menggunakan bahasa rahsia apabila ingin mengungkapkan sesuatu benda yang peribadi agar orang lain tidak memahaminya.  Kadang kala bunyi sebutan bahasa rahsia agak panjang dan pelik namun kami gembira bila menyebutnya.

Antara bahasa rahsia yang masih segar dalam ingatan seperti:
Setiap suku kata ditambah huruf 'f '
Safayafa teferifinginfin nakfak mafakanfan mafasakfak lefemak cilfilifi pafadifi.
Maksud: Saya teringin nak makan lemak cili api.


Saya suka main bola.
Suku kata ditambah huruf 'm'
Maksud:Samayama sumakama mamainma bomalama.






No comments:

Post a Comment