Thursday 5 April 2012

BAG PLASTIK

ENTRI 23
Dialek Kelantan mempunyai banyak keunikan yang tersendiri. Saya sebagai anak jati kelahiran Kelantan sangat bertuah kerana dapat mempelajari pelbagai kata yang menarik dalam dialek Kelantan. Tahukah anda panggilan bag plastik dalam dialek Kelantan. Panggilan yang kami gelarkan pada bag plastik ialah supik rograt dan supik gelenya. Jikalau anda yang lahir di negara pantai Barat mesti merasakan bunyi kata ini agak pelik. Kedua- dua panggilan itu diberikan mempunyai sebabnya yang tersendiri.

Supik rograt diberi gelaran berdasarkan onomatopia sifat plastik yang berbunyi apabila anda menyentuhnya. Anda boleh cuba menyentuh bag plastik yang berada di tempat tinggal anda untuk mendengar bunyi apabila menyentuhnya.


Supik gelenya merupakan gelaran diberikan terhadap bag plastik berdasarkan kiasan dialek Kelantan kerana sifatnya yang mudah berbunyi apabila disentuh.



Kedua- dua gelaran tersebut agak unik gelarannya dan mempunyai sebab yang tersendiri. Oleh itu, kita harus saling mempelajari dan mendalami keunikan bahasa dan dialek yang terdapat di negara kita.

No comments:

Post a Comment