Friday 20 April 2012

BAHASA MERAJUK

ENTRI 28

Bahasa merajuk sering diujarkan oleh orang yang kecewa dan berkecil hati dengan kita. Perkara ini disebabkan  situasi tertentu yang menyinggungnya perasaannya. Bahasa merajuk dapat difahami dengan tingkah laku dan bahasa yang barbaur kecewa daripada seseorang itu.
Situasi ini juga sering didengari dan berlaku dalam kehidupan saya sebagai manusia biasa. Hal ini demikian kerana kadangkala kita tidak dapat memuaskan hati semua orang.

Contoh bahasa merajuk: 
Situasi 1
A:Pergi makan tak ajak aku sekali.
B: Aku tak ingatlah, maafkan aku.
A: Em, tak apa.Aku kan bukan kawan baik kau.

Situasi 2
A: Majlis tu, ramai orang dijemput, tapi kita dia tak jemput pun.
B:Siapalah kita dia nak jemput. Dia jemput orang berpangkat saja.

Ulasan:
Bahasa merajuk sering terdapat dalam kehidupan yang kita yang kadangkala tanpa kita sedar, kita mengujarkan bahasa tersebut bersama nada yang agak kecewa. Oleh itu, kita harus saling bertolak ansur dan sentiasa menjaga perasaan orang agar hubungan sillaturrahim sentiasa terjaga.


No comments:

Post a Comment