Monday 30 April 2012

BAHASA HERDIK

ENTRI 39
BAHASA HERDIK
Bahasa herdik merupakan suatu ragam bahasa. Bahasa ini menyerupai bahasa tempelak namun bahasanya lebih keras dan bernada mengejek. Bahasa ini adakala digunakan dalam masyarakat yang tergolong percakapan tidak sopan. Dengan ini, penggunaan bahasa ini hendaklah dielakkan dalam komunikasi antara individu.

SITUASI:
Aku dan rakanku telah mengikuti satu program gotong-royong di kawasan perkampungan sekitar Kuala Kubu Baru. Kami telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan seperti gotong-royang membersihkan surau, memasak makanan tengah hari, dan mengecat pagar. Sewaktu aku dan beberapa rakan yang lain sedang sibuk membuat erja masing- masing, tiga orang sahabat telah meluru ke arah kami sambil memerhatikan kami membuat kerja. Walau bagaimanapun, salah daripada rakanku telah mengeluarkan ujaran berbentuk bahasa herdik.

"Kalau dah datang kemari, tak akan tak reti nak buat kerja, jangan duduk menyemak saja."




ULASAN: Berdasarkan situasi di atas bahasa herdik diujarkan sewaktu kita berasa tidak puas hati terhadap seseorang. Namun, penggunaan bahasa ini tidak sesuai digunakan dalam komunikasi kerana menunjukkan ketidaksopanan penutur. Kita boleh menegur atau menyuruh seseorang dengan cara yang baik.



No comments:

Post a Comment