Friday 20 April 2012

SAYANG,SAYANG,SAYANG...

ENTRI 29
BAHASA BERULANG
Salah satu bahasa berulang yang sangat aku ingati sampai ke saat ini ialah bahasa berulang 'Sayang, sayang, sayang sayang sayang. Kenangan ini bermula sewaktu aku darjah enam, sekolah kami telah menjemput seorang penceramah untuk mata pelajaran Bahasa Melayu bagi pelajar UPSR. Semasa mendengar ceramah untuk menggelakkan rasa mengantuk dalam kalangan pelajar, penceramah tersebut telah bertanya soalan kepada kami.

Penceramah: Murid-murid sekalian, cikgu nak main teka-teki dengan kamu semua, nak tak?
Pelajar: Nak,nak.
Penceramah: Saya nak kamu reka satu perkataan dalam satu ayat.
Pada masa itu, aku dan kawan-kawan sibuk mencari jawapan untuk menjawab soalan penceramah itu. Aku dan kawan- kawan, ada yang menjawab dengan jawapan kuku kakiku. Walau bagaimanapun, jawapan tersebut salah kerana mempunyai tiga kata. 
Pelajar: Cikgu, kami nak tahu jawapannya.
Penceramah: Jawapannya senang sahaja, murid-muridku. Sayang, sayang, sayang sayang sayang. Senangkan. Haha.
Pelajar: Betul juga kan.Hahaha...

Ulasan: Walaupun situasi di atas antara jenaka seorang guru bersama anak muridnya, namun kenangan itu mampu membawa makna dalam hidup pelajarnya. Bahasa yang diujarkan atau teka-teki yang ditujukan penceramah tersebut merupakan bahasa berulang yang bertujuan memberi penekanan, menguatkan maksud atau tujuannya. Contoh bahasa berulang yang lain ialah "Ling, ling, marilah ling".

2 comments: